Poukazuje na to najnovší prieskum agentúry SCIO, realizovaný na reprezentatívnej vzorke 1000 respondentov v dňoch 17. – 22. septembra 2025. 

Z prieskumu vyplýva, že by premiérska strana v porovnaní s výsledkami koncom júna stratila takmer 5 % svojich voličov. “Dá sa predpokladať, že to súvisí najmä s pokračujúcou konsolidáciou verejných financií, ktorá sa míňa účinkom a ktorú už začínajú cítiť aj voliči tejto strany”, uviedol zakladateľ a hlavný analytik agentúry SCIO Martin Klus. 

Preferencie ostatných strán zostávajú oproti júnovému prieskumu stabilné a naďalej platí, že väčšinová široká koalícia súčasnej opozície by bez hnutia Slovensko nevznikla a ani vláda SMERu-SSD s Republikou a Hlasom-SD by nemala dosť mandátov na vládnutie. 

Jediným vážnejším prekvapením boli vôbec prvé namerané percentá strany Právo na pravdu, ktorú zakladá známy podnikateľ Zoroslav Kollár. Nezanedbateľných 3,2 % má vzhľadom na charakter vznikajúcej strany vplyv najmä na pokles preferencií SMERu-SSD a Republiky. “Toto sa dá domnievať aj z tzv. druhej voľby, ktorú sme v tomto prieskume skúmali, resp. porovnania s voľbou respondentov vo voľbách v roku 2023. Prekryv voličov týchto strán je pomerne jednoznačný a v tomto spektre sa Zoroslav Kollár ukazuje ako zaujímavá konkurencia”, doplnil Klus. 

Pokiaľ ide o samotné výsledky tzv. druhej voľby, a teda voličského potenciálu jednotlivých strán, pomerne jednoznačným šampiónom je strana Sloboda a Solidarita s 14,2 % nasledovaná hnutím Republika s 10,9 %. Naopak, relatívne nízke čísla vzhľadom na samotné preferencie majú lídri prieskumov Progresívne Slovensko 8,4 % a SMER-SSD 8,1 %. “Ich priestor na výraznejší rast je tým síce zúžený, ale ak by sa na kandidátke Progresívneho Slovenska objavila napr. bývalá prezidentka Čaputová, prípadne by sa SMERu-SSD podarilo zastabilizovať verejné financie tak, aby bolo z čoho prihovoriť sa najmä ich skupinám voličov, pravdepodobne budú tieto čísla vyzerať tesne pred voľbami inak”, uzavrel Klus.

Agentúra SCIO je členom ESOMAR – Európskeho združenie pre marketingový výskum a výskum verejnej mienky a signatárom jeho prehlásenia o dodržiavaní ustanovenia Medzinárodného kódexu praktík marketingových a sociálnych výskumov. Šírenie dát a informácií je dovolené len s uvedením zdroja: Agentúra SCIO. Doplňujúce informácie sú dostupné na vyžiadanie prostredníctvom kontaktu nižšie.

Foto: TASR